Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8197
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8193
  6. 8194
  7. 8195
  8. 8196
  9. 8197
  10. 8198
  11. 8199
  12. 8200
  13. 8201
  14. ...
  15. 8208
  16. 8209
  17. 8210

Nowa jakość na niebie | E-faktura w PKP Intercity | Dworzec we Wrocławiu najpiękniejszy!

0

Komunikat ULC ws. eksploatacji lotniska w Modlinie

(www.ulc.gov.pl)

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski wydał decyzję uchylającą decyzję z 22 grudnia ub.r., którą ograniczył eksploatację lotniska w Modlinie poprzez wyłączenie części drogi startowej. Wejście w życie tej decyzji nastąpi w dniu uprawomocnienia się decyzji WINB z 17 czerwca br. w sprawie zniesienia zakazu użytkowania części lotniska w Modlinie.

Nowa jakość na polskim niebie        

(www.lotos.pl)

Air BP, pion paliw lotniczy koncernu BP, oraz Grupa Lotos zawarły porozumienie o utworzeniu spółki typu joint-venture, która będzie zarządzać dostawami, logistyką i sprzedażą paliwa lotniczego w Polsce. Spółka joint-venture Lotos – Air BP Polska powstanie dzięki nabyciu przez Air BP 50-proc. udziału w Lotos Tank, która do tej pory w pełni należała do Grupy Lotos SA.

Obwodnica Szczuczyna – będzie nowy przetarg

(www.gddkia.gov.pl)

Budowę obwodnicy Szczuczyna w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61 dokończy nowy wykonawca. Dotychczasowy, hiszpańska firma FCC, mimo wielokrotnych wezwań ze strony GDDKiA o nadrobienie zaległości i realizację zadania, nie podjęła prac w wyznaczonym terminie. Wykonawcy nie pomogła nawet wypłacona wcześniej przez inwestora zaliczka. W tej sytuacji GDDKiA odstąpiła od umowy.

Naruszenie przez PKP PLK przepisów z zakresu bezpieczeństwa

(www.utk.gov.pl)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez PKP PLK przepisów dotyczących obowiązków zarządców w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego poprzez niespełnienie warunków technicznych, których celem powinno być utrzymanie elementów infrastruktury kolejowej, zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.

E-faktura w internetowym systemie sprzedaży PKP Intercity

(www.pkp.pl)

Pasażerowie PKP Intercity, korzystający z internetowej sprzedaży biletów nie muszą już czekać na dostarczenie faktury przez listonosza. Spółka udostępniła usługę e-faktury. Nowe rozwiązanie to przede wszystkim komfort dla klientów, a także oszczędność papieru oraz obniżenie kosztów związanych z dystrybucją.

Wrocław Główny najpiękniejszy!

(www.pkp.pl)

Dworzec Wrocław Główny otrzymał prestiżową nagrodę w konkursie architektonicznym „Piękny Wrocław” organizowanym przez prezydenta Wrocławia i Towarzystwo Miłośników Wrocławia. Kapituła przyznała dworcowi Wrocław Główny nagrodę specjalną za modernizację obiektu historycznego.

Zaproszenie do składania wniosków na przewóz lotniczy na trasach Polska-Izrael

(www.ulc.gov.pl)

W Biuletynie Informacji Publicznej ukazało się zaproszenie do składania wniosków o wydanie upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych pomiędzy Polską a Izraelem na trasie Kraków – Tel Awiw. Więcej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej ULC pod adresem: http://bip.ulc.gov.pl/index.php/ograniczone-prawa-przewozowe

Jakóbik: Rosyjskie LNG na Bałtyku to niższe ceny dla Polski

Gazprom zbuduje zakład skraplania LNG nad Bałtykiem. Zapowiedzi z maja tego roku potwierdził podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w Petersburgu prezes spółki Aleksiej Miller. Wbrew pozorom to dobra wiadomość dla Polski.

Obiekt miałby powstać w na zachód lub na północ od Petersburga. W przedsięwzięciu ma pomóc Shell. Jego moc przerobowa ma wynieść 10 mln ton rocznie. Pochodzący z niego gaz skroplony ma trafiać na europejskie rynki. Być może skorzysta z niego Polska, za pomocą terminala LNG w Świnoujściu.

Eksport LNG może być alternatywą dla dostaw świadczonych za pomocą gazociągu Nord Stream. Jeżeli Rosjanom nie uda się otrzymać wyłączenia spod zasad trzeciego pakietu energetycznego dla infrastruktury przesyłowej na lądzie, będą mogli słać surowiec morzem na swoich warunkach. Gaz słany przez Nord Stream dociera do klientów europejskich w oparciu o umowy długoterminowe. Dopiero później ma miejsce ich reeksport na tzw. spocie jak np. poprzez interkonektor w Lasowie na granicy niemiecko-polskiej (obecna przepustowość to 1,5 mld m3 rocznie). Pozyskiwany tamtą drogą surowiec rosyjski jest tańszy od tego kupowanego w ramach umowy gazowej i słanego przez Gazociąg Jamalski. Pomimo to, zasady antymonopolowe zawarte w trzecim pakiecie energetycznym nie pozwalają Rosjanom na uzyskanie odpowiedniej stopy zwrotu dla ogromnych inwestycji, jak Nord Stream. Dlatego Moskwa szuka sposobu na ich ominięcie. Jednym z nich będą dostawy LNG świadczone z pominięciem infrastruktury przesyłowej na terenie Unii Europejskiej.

Powstający terminal LNG w Świnoujściu ma osiągnąć przepustowość 5 mld m3 gazu rocznie. Z tego 1 mln ton (1,335 mld m3) zarezerwowali już Katarczycy w ramach długoterminowej umowy rozpoczynającej się od 2014 roku. Cena surowca będzie indeksowana z cenami ropy naftowej (a zatem nie będzie ustalana na spocie) a porozumienie ma obowiązywać 20 lat. Jest to słaba alternatywa dla gazu słanego przez Rosjan Jamałem, właśnie ze względu na to, że umowa jest długoterminowa i indeksowana z cenami ropy – podobnie jak kontrakt jamalski. Katarczycy muszą sobie dodatkowo odbić koszta skroplenia surowca i przesłania go drogą morską, dlatego przy obecnych warunkach surowiec z Bilskiego Wschodu będzie droższy od oferowanego przez Gazprom.

Budowa terminalu w okolicach Petersburgu powinna być w tym świetle poczytywana jako szansa na tańszy gaz. Rosjanie, wchodząc na europejski rynek LNG będą musieli sobie poradzić z silną konkurencją w postaci Statoilu, który ma zamiar zdecydowanie wkroczyć na rynek spotowy ze swoim gazem skroplonym. Kraje europejskie liczą, że w ten sposób wpłynie na obniżenie cen na giełdzie. Rosjanie będą musieli uwzględnić te warunki i przedstawić konkurencyjną ofertę. Jeśli tego nie zrobią (postawią na umowy długoterminowe i indeksację z cenami ropy), nie wytrzymają presji norweskiego rywala. Należy zastrzec, że Rosjan uratowałaby nagła obniżka cen ropy naftowej, dzięki której indeksowane ceny gazu ziemnego mogłyby spaść do poziomu sprawiającego, że alternatywne dostawy stałyby się niekonkurencyjne w stosunku do importu z Rosji.

Dlatego z polskiego punktu widzenia ich wejście na rynek LNG przyczyni się do poszerzenia wachlarza ofert dla naszego terminala, co będzie wiązało się ze spadkiem oferowanych cen. Dzięki temu Gazprom przyczyni się pośrednio do udostępnienia Polakom alternatywnych uzupełniających dostaw gazu po niższych cenach, które pozwolą wywrzeć skuteczniejszą presję podczas negocjacji nowej umowy gazowej, które rozpoczną się w 2019 roku. Obecne porozumienie na dostawy dla Polski obowiązuje do 2022 roku. Im więcej rosyjskiego gazu pobierzemy na spocie, tym mniej zakontraktujemy go w indeksowanej umowie gazowej.

Na marginesie: Z raportu Międzynarodowej Agencji Energii wynika, że tak czy inaczej, długofalowo rosyjski gaz zostanie wypchnięty z Europy przez tańszą alternatywę z Ameryki Północnej, a Moskwa będzie skazana na poszukiwanie klientów w Azji. Na taką okoliczność Rosjanie postawili już terminal w Sachalinie i budują kolejny – we Władywostoku (przepustowości po 10 mln ton rocznie).

Piechociński zwróci się do Komisji Europejskiej o rozszerzenie pakietu energetyczno-klimatycznego

0

 

Szef resortu gospodarki przekonuje Unię Europejską, by do pakietu energetyczno-klimatycznego dodała dwa cele: reindustrializację i zmniejszenie kosztów energii o 20 proc. To obok pozostałych celów, czyli zmniejszenia emisji CO2, wzrostu efektywności energetycznej oraz zużycia energii z odnawialnych źródeł, miałoby zwiększyć konkurencyjność Unii na globalnym rynku.

Pakiet energetyczno-klimatyczny, nazywany też „3×20″ dotyczy ograniczenia do 2020 roku emisji dwutlenku węgla o 20 proc., zmniejszenia zużycia energii o 20 proc., oraz wzrostu zużycia energii z odnawialnych źródeł do 20 proc. przez całą UE. Poszczególne kraje mają postawione przed sobą indywidualne cele, w zależności np. od poziomu rozwoju gospodarczego.

 – W imieniu Polski mam odwagę postawić Komisji Europejskiej, Parlamentowi Europejskiemu nowe zadanie: do tych celów 3×20, które pogorszyły funkcjonowanie przemysłu, warto postawić sobie nowy wymóg: aby w Europie minimum 20 proc. PKB jako całości było wytwarzane przez przemysł. Oczywiście, innowacyjny, jak najmniej energochłonny, jak najmniej emisyjny, wykorzystujący nowoczesne technologie i konkurencyjny – mówi Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki.

Podkreśla, że konieczność powrotu do industrializacji gospodarki europejskie odczuwają szczególnie mocno podczas obecnego kryzysu. Przedsiębiorcy zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej czy pracownicy z NSZZ „Solidarność” zwracali uwagę, że koszty wdrażania celów pakietu mogą być destrukcyjne dla Polskiej gospodarki. Utrata rentowności 10 działów polskiego przemysłu, takich jak np. metalowy, cementowy, chemiczny, papierniczy czy węglowy, może doprowadzić do utraty pracy nawet 800 tys. osób.

 – Nie może być rozbieżności pomiędzy reindustrializacją kontynentu europejskiego, a decyzjami w tej kadencji Parlamentu Europejskiego co do nowych wskaźników obniżania emisji w latach 2020-2030. Szkoda, że nie ma poważnej debaty europejskiej w tym zakresie – uważa wicepremier.

Po 2020 roku wygasa pakiet i w ciągu najbliższych lat Unia musi ustalić nowe cele redukcyjne, które będą obowiązywały po tym okresie. Aby osiągnąć 20 proc. obniżenia cen energii w Europie, pomijając kwestię ewentualnych zysków z wydobywania gazu łupkowego, Piechociński chce postawić na innowacyjność i nowe technologie.

 – To jest kwestia nowych wyzwań, jeśli chodzi o poszanowanie energii. Tutaj mamy jeszcze w dalszym ciągu bardzo wiele do zrobienia. Trzeba zastopować wzrost cen energii – to jest kluczowe – podkreśla szef resortu gospodarki.

Szef resortu gospodarki rozmawiał o tych propozycjach z przedstawicielami rządu Wielkiej Brytanii podczas ubiegłotygodniowej wizyty.

 – Wielka Brytania może być naszym sojusznikiem w sprawie gazu łupkowego, jest naszym sojusznikiem w zakresie przywracania i poszerzania wolności gospodarczej w Europie, tak, aby to nie była zbyt silnie przeregulowana gospodarka. Ten kraj i ci politycy mają świadomość wagi i wpływów koszów energii na konkurencyjność, na gospodarkę – Janusz Piechociński.

Dlatego zdaniem wicepremiera porozumienie między Polską a Wielką Brytanią w sprawie polityki klimatycznej jest możliwe.

 – My mamy duży udział węgla, oni zrestrukturyzowali przemysł węglowy z olbrzymimi kosztami politycznymi, społecznymi. My te procesy chcemy robić „z ludźmi”, co nie znaczy, że w oderwaniu od warunków ekonomicznych. Długo jeszcze dla polskiego węgla energetycznego nie będzie w swojej masie takiej alternatywy, jak sądzą aktywiści Greenpeace – tłumaczy minister gospodarki.

Janusz Piechociński zapowiada, że będzie rozmawiał na temat tych propozycji z komisarzami ds. gospodarczych UE, europarlamentarzystami i ministrami gospodarki poszczególnych krajów UE.

Newseria.pl

Drogi bez Alpine Bau | Będą nowe ekspresówki | PKP Cargo chce porozumienia z partnerami społecznymi

0

INFRASTRUKTURA

Ustanowienie przestrzeni powietrznej z Litwą uchwalone przez Sejm

(www.transport.gov.pl)

Sejm uchwalił ustawę o ratyfikacji umowy o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Polską i Litwą. Umowa została podpisana 17 lipca 2012 r. w Wilnie. Umowa jest elementem budowania porozumienia ogólnoeuropejskiego w sprawie wspólnego budowania jednolitego nieba.

Drogi powstaną bez Alpine Bau

(www.gddkia.gov.pl)

Dwa kontrakty drogowe realizowane dotychczas przez firmę Alpine Bau zostaną dokończone przez innych wykonawców. Firma przestała wywiązywać się z zapisów umów podpisanych z GDDKiA, dlatego GDDKIA wypowiedziała spółce umowy na realizację budowy drogi krajowej nr 16 od Biskupca do Borek Wielkich i drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław odc. Kaczkowo-Korzeńsko.

Rozbudowa DK 65 z nowym współfinansowaniem

(www.gddkia.gov.pl)

Kolejnym, po wybudowaniu obwodnic trzech miast (Gołdapi, Olecka i Ełku) etapem modernizacji drogi krajowej 65 jest przebudowa odcinka Gołdap – Kowale Oleckie. Inwestycja ta współfinansowana jest ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz Federacji Rosyjskiej (Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa) w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013.

Będą nowe drogi ekspresowe. Ogłosiliśmy pięć przetargów

(www.gddkia.gov.pl)

Postępowania na budowę ponad 66 km nowych dróg ekspresowych ogłosiła GDDKiA. Dzięki temu przybędą trzy kolejne odcinki S3 oraz odcinki drogi ekspresowej S7. Od początku roku do dziś GDDKiA ogłosiła już 16 przetargów na 189 km nowych dróg ekspresowych.

Postępowania dotyczą odcinków dróg w woj. lubuskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim

IX Parowozjada już za dwa miesiące

(www.pkp-cargo.pl)

W ostatni weekend wakacji, w dniach 24-25 sierpnia, zapraszamy do Chabówki koło Zakopanego na  IX  Parowozjadę. To organizowane przez PKP Cargo święto miłośników kolei i pasjonatów dobrej rodzinnej zabawy. Już za dwa miesiące zapraszamy Państwa na weekend wypełniony atrakcjami skierowanymi przede wszystkim do rodzin i dzieci.

PKP Cargo deklaruje wolę porozumienia z partnerami społecznymi

(www.pkp-cargo.pl)

PKP Cargo informuje, że jest gotowe prowadzić negocjacje z partnerami społecznymi na temat paktu gwarancji pracowniczych. Tak jak w poprzednich latach PKP Cargo kontynuuje dobre tradycje negocjowania spraw związanych z przyszłością pracowników ze związkami zawodowymi. Dotyczy to w szczególności paktu gwarancji pracowniczych.

Wyłączenie z eksploatacji zespołu trakcyjnego PKP SKM w Trójmieście

(www.utk.gov.pl)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzję administracyjną z rygorem natychmiastowej wykonalności, wyłączającą z eksploatacji elektryczny zespół trakcyjny

Polska firma buduje Rail Baltica na Litwie. Czas przejazdu pociągów może skrócić się nawet o dobę

Pasażerowie jadący pociągiem z Europy Centralnej nie będą tracić czasu na polsko-litewskiej granicy na wymianę podwozia pociągu. Spółka Grupy Kapitałowej Trakcja AB Kauno tiltai zbuduje na Litwie tory o europejskim rozstawie szyn, co znacznie ułatwi komunikację na odcinku Rail Baltica, biegnącej od Warszawy, przez Kowno i Rygę do Helsinek. Wartość tej inwestycji to 361 mln zł netto. Trakcja liczy na kolejne kontrakty na tej trasie w przyszłości.

AB Kauno tiltai, spółka należąca do Grupy Kapitałowej Trakcji, ma zmodernizować stację Mariampol wraz z bocznicą kolejową oraz zbudować nowy tor na odcinku Marijampole-Šeštokai. Do tej pory istnieją tam, podobnie jak na większości litewskiego terytorium, wyłącznie tory z tzw. rosyjskim zestawem szyn, który jest szerszy od europejskiego o 8,5 cm.

Współfinansowana przez UE inwestycja będzie dużym ułatwieniem przy komunikacji z Litwą.

 – Ponieważ tory europejskie są węższe o 8,5 cm, to wjeżdżając na teren Litwy trzeba zmienić podwozie albo przeładować towar na inne wagony lub pasażerów do innych pociągów. Wybudowanie linii węższej, o rozstawie torów europejskich, obok linii szerokotorowej na sąsiednim nasypie, umożliwi transport pasażerów i towarów bez przesiadek czy bez wymiany podwozia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja S.A.

Z powodu różnicy w szerokości torów pociągi pasażerskie tracą na granicy ok. 2 godzin, a towarowe nawet dobę.

Zdaniem prezesa Trakcji można się spodziewać kolejnych przetargów na usprawnienie komunikacji na odcinku Rail Baltica, obejmującym Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię.

 – Ten szlak liczy ponad 1000 km do Helsinek, w związku z czym te kilkadziesiąt kilometrów to są właściwie pierwsze przetargi zorganizowane przez rząd litewski – mówi Przybył. – W najbliższej unijnej perspektywie budżetowej będzie ich więcej. Jesteśmy przekonani, że jako firma, która ma lokalnego partnera, znającego litewski rynek, a także mająca możliwość wykorzystania polskiego sprzętu, możemy z optymizmem patrzeć na nasze szanse w kolejnych przetargach – dodaje prezes Trakcji Polskiej.

W ramach kontraktu oprócz budowy toru na linii Marijampole-Šeštokai, AB Kauno tiltai zmodernizuje także już istniejące szerokie tory, co pozwoli na szybszy przejazd pociągów w połączeniach wewnątrzlitewskich.

Kowalski: Rail Baltica to szansa dla transportu intermodalnego

0

Bogusław Kowalski, ZDG „Tor”

Znajdujący się w trakcie realizacji międzynarodowy szlak kolejowy Rail Baltica może stanowić szansę rozwoju transportu kolejowego, w tym intermodalnego w Polsce. Trasa ma sięgać od Helsinek, przez Tallin, Rygę, Kowno, północno-wschodnie rejony Polski, Warszawę po granicę ze Słowacją na południu. Obecnie w obsłudze tranzytu z krajów bałtyckich dominuje w 95 proc. transport lądowy. Główną przyczyną jest zbyt mała konkurencyjność kolei: kiepski stan infrastruktury, zbyt małe osiągane prędkości przewozowe i zbyt wysokie stawki za dostęp do torów płacone przez przewoźników. Można zmienić ten stan rzeczy, m.in. poprzez modernizację niektórych odcinków trasy oraz budowę terminali lądowych na Mazowszu. Obecnie przyszły szlak Rail Baltica na Mazowszu ma charakter tranzytowy – przewożone są tędy produkty spożywcze, drewno i surowce, zaś istniejące terminale przeładunkowe: Warszawa Praga, Warszawa Główna Towarowa i Pruszków nie mają możliwości rozbudowy. Rozpoczął się jednak I etap modernizacji odcinka Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne – Węgrów, który zostanie zakończony w 2018 r. Główną wartością dodaną Rail Baltica na Mazowszu będzie uzyskanie szlaku kolejowego o parametrach europejskich. W ten sposób będzie mogło być zrealizowane hasło: „TIR-y na tory”. Jednak modernizacja torów musi być uzupełniona o nowoczesny tabor kolejowy i nowe terminale z nowoczesnymi nawierzchniami, placami składowymi i sprzętem ładunkowym. Co do lokalizacji nowych terminali kontenerowych – centrów logistycznych optymalne byłoby ich utworzenie w Łochowie i Ostrowi Mazowieckiej. Wynika to z analizy kierunków i natężenia ruchu towarowego na trasach drogowych i kolejowych na Mazowszu. Tymczasem budowane są terminale w Brwinowie i Kutnie, bo znalazły się na nie unijne środki. Jednak te lokalizacje nie mają związku z modernizacją Rail Baltica i mogą być słabo wykorzystywane.

Kister: Marynarka Wojenna RP jest niezbędna do obrony naszych interesów ekonomicznych

Dr Łukasz Kister, ekspert ds. bezpieczeństwa Instytutu Jagiellońskiego

Polska nie znajduje się w stanie wojny a nasz kraj znajduje się w Unii Europejskiej oraz NATO. Dlaczego Marynarka Wojenna RP jest istotna? Odpowiada dr Łukasz Kister, specjalista do spraw bezpieczeństwa, współorganizator konferencji pt.: „Potencjał odstraszania Marynarki Wojennej RP jako wkład we wspólne bezpieczeństwo w NATO i UE”, która odbędzie się w dniu 4 lipca 2013 roku, o godz. 9:30 w Akademii Obrony Narodowej.

Zdaniem eksperta ochrona granic morskich kraju jest niezbędna, bez względu na sytuację polityczną.

– Nie wystarczą środki nabrzeżne. Potrzebujemy także skutecznych jednostek pływających. Tutaj wystarczyłyby małe okręty – twierdzi Kister. Jednakże, właśnie ze względu na zobowiązania sojusznicze w ramach NATO i Unii Europejskiej, konieczna jest rozbudowa floty zdolnej do ich realizacji – twierdzi. Chodzi o misje w dalekich akwenach, jak walka z terroryzmem i piractwem morskim. Udział w takich operacjach jest zdaniem eksperta w naszym interesie.

Skuteczna flota jest jego zdaniem niezbędna także do obrony interesów ekonomicznych. – Potrzebujemy okrętów do osłony transporterów płynących do tzw. Gazoportu w Świnoujściu – mówi Kister.  Uważa, że Marynarka Wojenna RP musi działać jako kluczowy element systemu odstraszania. Chodzi o prezentację siły zdolnej do odpowiedzi na atak. To jest istotne także na morzu, a najzwyczajniej opiera się na czymś co się nazywa „prezentacją bandery”.

– Musimy prezentować swój potencjał także na innych akwenach – ocenia nasz rozmówca – temu będą służyć okręty podwodne. Mogłyby one działać na Morzu Północnym i innych bliższych obszarach poza Bałtykiem – twierdzi. Byłaby to forma odstraszania przeciwników, np. dzięki zdolności wykorzystania pocisków manewrujących.

 

 

A2 Łódź-Warszawa będzie otwarta | KE dopłaci do obwodnicy Gdańska | LOT zmniejszy kapitał o 99 proc.

0

INFRASTRUKTURA

A2 między Łodzią a Warszawą nie będzie zamknięta

(www.gddkia.gov.pl)

Żaden odcinek autostrady A2 nie zostanie zamknięty. Autostrada jest bezpieczna. Na oddanym do użytku kierowców w czerwcu ubiegłego roku odcinku pomiędzy Łodzią a Warszawą wszystkie urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego są wykonane w 100 procentach i sprawdzone przez policję. Wykonane zostały także urządzenia ochrony środowiska.

Decyzja KE dla południowej obwodnicy Gdańska

(www.edroga.pl/MRR)

Bruksela wydała pozytywną decyzję o dofinansowaniu budowy drogi ekspresowej S7, odcinek Gdańsk (A1) – Koszwały (Południowa Obwodnica Miasta Gdańska). Zgodnie z przepisami wspólnotowymi, indywidualną zgodę Komisji Europejskiej musi otrzymać każdy projekt, którego wartość całkowita przekracza 50 mln euro. Gdańska inwestycja będzie kosztować blisko 1,431 mld zł.

Gliwice: trwa budowa DTŚ

(www.edroga.pl/UM Gliwice)

Budowane właśnie dwa końcowe zachodnie odcinki Drogowej Trasy Średnicowej połączą Gliwice z Katowicami. Marszałek województwa śląskiego zapowiedział, że po rozwiązaniu problemów finansowych, które pojawiły się wokół gliwickich odcinków DTŚ, przyjdzie czas na rozmowy o budowie drogi na wschód od Katowic, w kierunku Dąbrowy Górniczej.

Gliwickie odcinki liczą w sumie 8,4 km.

Otwarto oferty w „Projekcie rozjazdowym”

(www.plk-sa.pl)

Poprawa bezpieczeństwa oraz zwiększenie prędkości jazdy pociągów to główne cele tzw. Projektu rozjazdowego przygotowywanego przez narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej. Otwarto oferty złożone w przetargu nieograniczonym na wymianę rozjazdów na terenie działania 17 Zakładów Linii Kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W wakacje na Hel dojedziemy pociągiem

(www.plk-sa.pl)

Na trasę do Helu wyruszyły pierwsze pociągi po przerwie związanej z rewitalizacją linii. Aby zapewnić pasażerom dojazd na piaszczyste plaże, PKP PLK SA nadały priorytet realizacji tej inwestycji. Linia kolejowa Reda – Hel cieszy się największą popularnością w czasie wakacji, gdy oprócz pociągów regionalnych uruchamiane są sezonowe połączenia wakacyjne.

Zarządca infrastruktury przygotowany na upały

(www.plk-sa.pl)

W związku z zapowiadanymi przez IMGW upałami, PKP PLK SA wzmocniły służby zabezpieczenia technicznego. Zgodnie z procedurą, na odcinkach linii szczególnie narażonych na wysokie temperatury zostają uruchomione dodatkowe obchody. W ich trakcie kolejarze sprawdzają między innymi geometrię toru i mierzą temperaturę szyn. Szlaki kolejowe stale obserwują też maszyniści.

Kołobrzeskie mosty znów łączą

(www.plk-sa.pl)

Zakończył się remont dwóch mostów kolejowych na linii Koszalin – Goleniów w Kołobrzegu. Wyremontowanymi przeprawami pociągi pojechały 20 czerwca. W czasie rozpoczętej 24 kwietnia 2012 r. inwestycji roboty remontowe na obu mostach zostały podzielone na dwa etapy. W sezonie letnim 2012 prace objęły zabezpieczenie antykorozyjne przęseł.

Wybrano wykonawcę wymiany schodów na Dworcu Centralnym

(www.pkp.pl)

PKP SA podpisała umowę na wymianę schodów ruchomych na Dworcu Centralnym. Inwestycja ma zostać zrealizowana pod koniec 2013 r. i stanowi kolejny etap modernizacji dworca. Wyłonionym w postępowaniu wykonawcą jest firma Schindler Polska Sp. z o.o.

Poznań: Prace końcowe przy Pestce

(www.rynek-kolejowy.pl)

Prawdopodobnie we wrześniu pasażerowie będą mogli skorzystać z ponad 2-kilometrowego przedłużenia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (tzw. PeSTki) do Dworca Zachodniego. Dłużej im przyjdzie za to poczekać na przystanek przy przebudowywanym Rondzie Kaponiera. Odbyły się jazdy próbne tramwajów. Prace przy długo wyczekiwanym przedłużeniu PeSTki dobiegają końca.

Zakład PR w województwie kujawsko – pomorskim do likwidacji?

(www.rynek-kolejowy.pl)

– Biorąc pod uwagę względy ekonomiczne, zakres powierzonych Przewozom Regionalnym zadań przewozowych w województwie kujawsko-pomorskim nie uzasadnia dalszego funkcjonowania naszego zakładu w Bydgoszczy w przyszłorocznym rozkładzie jazdy – mówi Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych. Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie Przewozów Regionalnych w sprawie przetargu na przewozy w woj. kujawsko-pomorskim.

Metro zapowiada wakacyjną przerwę w ruchu

(www.rynek-kolejowy.pl)

W związku z przebudową układu torowego na stacji Centrum oraz budową stacji przesiadkowej Świętokrzyska ruch pociągów pomiędzy stacjami Politechnika i Ratusz-Arsenał będzie wstrzymany na okres wakacji. Pasażerowie muszą przygotować się na ogromne utrudnienia.

Plan restrukturyzacji LOT w Brukseli!

(www.aeronews.pl)

Wiceprezes UOKiK podpisała plan restrukturyzacyjny PLL LOT. Dokument został przesłany do Komisji Europejskiej, która zdecyduje teraz, czy się na niego zgodzić. Termin złożenia planu upłynął 20 czerwca. Jak podał portal tvn24.pl zarząd LOTu wnioskuje o zgodę Komisji Europejskiej o dodatkowe wsparcie dla linii w kwocie około 370 mln zł.

LOT umniejszy kapitał o 99%

(www.aeronews.pl)

W Monitorze Sądowym i Gospodarczym ukazało się ogłoszenie o uzupełnieniu porządku obrad corocznego Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy PLL LOT SA. Korekta dotyczy wprowadzenia pod obrady uchwały o zgodzie na obniżenie zakładowego kapitału spółki z 447 mln do 4,47 mln zł.

Wrochna: Nadmierne opóźnienie budowy elektrowni jądrowej mogłoby zniweczyć dotychczasowe wysiłki

0

Jeśli zapowiadane przez premiera Donalda Tuska opóźnienie w budowie elektrowni jądrowej przedłużyłoby się do kilku lat, to mogłoby spowodować nieodwracalne straty i zaprzepaścić włożone w ten proces wysiłki – przestrzega prof. Grzegorz Wrochna, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Straciłoby na tym państwo, gospodarka, główny inwestor, czyli PGE, edukacja , a także ludzie, którzy kształcą się na kierunkach związanych z atomistyką.

We wtorek Donald Tusk stwierdził, że „miejsce dla energetyki jądrowej znajdzie się, ale w nieco odleglejszej przyszłości, niż zakładaliśmy”.

 – Wypowiedź premiera nie była precyzyjna. Nie mówił on, o jakim opóźnieniu myśli. Opóźnienie kilkumiesięczne wydaje się być nieuniknione i poniekąd zrozumiałe. Natomiast gdyby to miało być opóźnienie kilkuletnie, to by oznaczało zmarnowanie całego olbrzymiego wysiłku, jaki do tej pory został włożony – przestrzega w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prof. Grzegorz Wrochna, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych.

Zgodnie z dotychczasowymi planami, pierwsza elektrownia jądrowa miałaby ruszyć ok. 2024 r., a zaraz po niej druga. Inwestycję miałaby zrealizować Grupa PGE, która powołała do tego celu spółkę  zależną. Na prace przygotowawcze w ramach procesu inwestycyjnego Grupa PGE poniosła dotąd już wielomilionowe koszty, podpisała kontrakt z konsorcjum WorleyParsons na badania lokalizacyjne i środowiskowe, a wydatków było przecież znacznie więcej.

 – Zarówno po stronie inwestora – już rozpoczęte przygotowania do przetargów, rozmowy z potencjalnymi dostawcami, podpisana umowa na badania lokalizacyjne, rozbudowa spółek jądrowych – te wszystkie wysiłki zostałyby w zasadzie zaprzepaszczone. Tym bardziej byłby zaprzepaszczony wysiłek kształcenia kadr – wymienia profesor pytany o szkody jakie mogą powstać po odłożeniu decyzji o budowie elektrowni jądrowej na kilka kolejnych lat.

Tłumaczy, że znaczne opóźnienie procesu powstawania elektrowni postawiłoby pod znakiem zapytania również przyszłość zawodową ludzi kształcących się na kierunkach związanych z atomistyką.

 – Ludzie, którzy rozpoczęli studia w tym kierunku zostaliby na lodzie, bo nie łatwo powiedzieć człowiekowi po studiach, że na pracę ma poczekać dwa czy pięć lat. Także kształcenie odpowiednich zespołów ludzi, czy to w Państwowej Agencji Atomistyki, czy to w naszym instytucie NCBJ, ludzi, którzy mieliby się zająć analizami bezpieczeństwa związanymi z przyszłymi elektrowniami jądrowymi – ten wysiłek też w dużej mierze poszedłby na marne. I tego nie można by było tak łatwo uruchomić od nowa za dwa czy trzy lata – podkreśla dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych .

Tym bardziej, że to nie byłby pierwszy raz, kiedy Polska odkłada budowę elektrowni jądrowej. Profesor Wrochna podaje przykład negatywnych konsekwencji związanych z przerwania inwestycji w Żarnowcu na początku lat 90-tych.

 – Mamy traumatyczne doświadczenia i wciąż obserwujemy ich skutki – trudno zachęcić studentów, żeby rozpoczęli kształcenie w tym kierunku, bo mówią: a co, jeśli i tym razem się nie uda. Gdyby drugi raz się nie udało, to trzeci raz już nikt się nie da nabrać – przestrzega profesor.

Newseria.pl

PKP zainwestuje kilkadziesiąt milionów złotych w bezpieczeństwo

0

Na polskich torach ma być bezpieczniej. PKP PLK prowadzi zarówno remonty torów i przejazdów kolejowych, jak i szkolenia dla pracowników. Dyżurni ruchu przechodzą szkolenia z radzenia sobie ze stresem, a wkrótce będą mogli ćwiczyć na wartych kilka milionów złotych symulatorach.

 – W ubiegłym roku przyjęliśmy program ponad 100 inicjatyw, które były związane z poprawą bezpieczeństwa. Zarówno w obszarze formalnym, w obszarze naszych procedur, jak i w obszarze urządzeń, inwestycji oraz szkoleń pracowników. Liczba tych inicjatyw od momentu, kiedy zainaugurowaliśmy program znacznie się zwiększyła, w tej chwili jest ich ponad 140 – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Kuczyński, rzecznik prasowy PKP PLK.

Spółka zarządzająca polską infrastrukturą kolejową zrealizowała już ponad połowę z zaplanowanych inicjatyw. Kuczyński podkreśla jednak, że cały program to ciągłe, codzienne działania. Dlatego trudno podsumować łączne koszty akcji zwiększania bezpieczeństwa na polskiej kolei. Według Kuczyńskiego należy mówić o dziesiątkach milionów złotych.

Kilka milionów będą kosztować nowoczesne symulatory dla dyżurnych ruchu, które PKP PLK wkrótce kupi. Procedura jest już przygotowywana. Dzięki urządzeniom ponad 9 tys. pracujących w PLK dyżurnych ruchu będzie mogło lepiej przygotować się do swojej pracy, polegającej na układaniu trasy pociągów. Spółka oferuje osobom na tym stanowisku również wsparcie w radzeniu sobie ze stresem.

 – W pierwszej kolejności przystąpiliśmy do szkoleń dotyczących umiejętności radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. Konieczność podejmowania szybkich trafnych decyzji jest bardzo ważnym elementem pracy dyżurnych – wyjaśnia Kuczyński. – Symulatory są kolejnym etapem, który planujemy zrealizować, chcemy zakupić 8 symulatorów, na których nasi pracownicy będą regularnie utrzymywać i zwiększać poziom swoich kompetencji.

PKP PLK prowadzi obecnie ponad 100 programów inwestycyjnych w infrastrukturę kolejową w 250 miejscach w całej Polsce, to przede wszystkim modernizacja torów, ale i przebudowa przejazdów kolejowych, co jest szczególnie istotne dla bezpieczeństwa. Jak podkreśla Kuczyński, na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi aż do 40 proc. wszystkich tragicznych zdarzeń. Tam też jest najwięcej ofiar, a winni najczęściej są nieostrożni kierowcy.

 – Jeśli chodzi o programy przejazdowe, mamy w planach modernizację ponad 400 przejazdów kolejowych. Jest to związane zarówno z poziomem zabezpieczeń, jak i wdrożeniem nowoczesnych urządzeń na przejazdach kolejowych, co będzie zapewniało wyższy poziom bezpieczeństwa w ramach danej kategorii przejazdu kolejowego – mówi Kuczyński. – Budowa przejść podziemnych, wiaduktów, różnego rodzaju zabezpieczeń wpływa również korzystanie na bezpieczeństwo ruchu wokół kolei, ponieważ eliminuje potencjalne możliwości potrąceń bądź wjazdu kierowców na tory w momencie, kiedy jest to niebezpieczne.

Łącznie aż 80 proc. wszystkich zdarzeń wpływających na ruch kolejowy jest spowodowanych czynnikami zewnętrznymi.

 – Mam na myśli kierowców przejeżdżających przez przejazdy kolejowo-drogowe w momencie, kiedy jest to nieuprawnione. Mam na myśli osoby, które poruszają się po torach w miejscach niedozwolonych i narażają na niebezpieczeństwo siebie i wprowadzają również potencjalne zagrożenie dla ruchu kolejowego – tłumaczy Kuczyński.

By zwiększać świadomość wśród kierowców oraz pieszych PKP PLK kontynuuje kampanię „Bezpieczny przejazd”. 17 czerwca odbył się „Bezpieczny poniedziałek”, w trakcie którego w 23 miejscach w Polsce miała miejsce kampania ucząca użytkowników dróg, w jaki sposób należy bezpiecznie przekraczać przejazdy kolejowo-drogowe.

Kuczyński dodaje, że w ramach poprawy bezpieczeństwa na kolei PKP PLK buduje również nowoczesne lokalne centra sterowania. Dzięki wysokiej klasy sprzętowi komputerowemu i systemom informatycznym prawdopodobieństwo popełnienia błędu przez pracownika znacznie maleje.

Newseria.pl